Fakta om e-handel

E-handel handlar inte bara om att hitta en bra e-handelslösning, annonsera smart och erbjuda bra service. En av de viktigaste faktorerna för en framgångsrik e-handel är en snabb hemsida. En snabb hemsida ökar både den direkta försäljningen och förbättrar placeringarna i Google.

Bra webbhotell = bättre e-handel
  • Mer än varannan kund, eller 56 procent, har avbrutit ett köp på nätet pga för långsam eller krånglig hemsida, enligt en undersökning utförd av Silentium under februari 2011.
  • 57 % av besökarna överger en sida efter 3 sekunders laddningstid, enligt en undersökning av Akamai under 2006. 80 % av dessa besöker inte samma sida igen.
  • E-handelssidan Shopzilla minskade sin laddningstid med 5 sekunder. Det ledde till 12 % ökad omsättning, 120 % ökad trafik från Google samt 25 % fler sidvisningar.
  • Amazon utför omfattande laddningstester och har konstaterat att en ökad laddningstid med 100 millisekunder (0,1 sekund) minskar deras försäljning med 1 %.

E-handelskunder ställer höga krav på hastighet och tillgänglighet. Konkurrerande e-handelssidor är inte mer än ett klick bort och har man väl lämnat en långsam e-handelssida så återkommer man sällan.

Det här är ren och skär e-handelsfakta som - tyvärr - inte uppmärksammas tillräckligt väl.

Tekniska tips för framgångsrik e-handel

Vad ska man då göra för att snabba upp sin hemsida och e-handel? Här är några konkreta tips.

  • Välj ett snabbt webbhotell, såsom FS Data. Till skillnad från många andra webbhotell så placerar vi ett mindre antal kunder på varje server. Det leder både till snabbare sidor och ökad stabilitet. Våra serverhallar finns i Helsingborg, med blixtsnabba förbindelser över hela Sverige.
  • Komprimera alla bilder. Detta minskar storleken på hemsidan med 80-90 %, vilket kraftigt minskar laddningstiderna. Många bildprogram har stöd för komprimering och det finns även särskilda webbtjänster för detta, såsom Smush.it, samt WordPress-tillägg som WP Smush.it
  • Optimera koden till hemsidan. Använd strukturerad kod, ladda inte in onödiga filer, såsom oanvända css:er, och placera alla funktioner/script för hemsidan i slutet av koden (så den huvudsakliga sidan laddas in fort).
  • Kontrollera hemsidan noga och ofta. Det finns ett flertal webbtjänster för detta, såsom GTmetrix. Studera i detalj vad som laddar långsamt och åtgärda dessa element. Kontrollera även undersidor och följ upp ordentligt vid ändringar på hemsidan.
  • Använd en cache-lösning. Statiska sidor laddar snabbare än dynamiska sidor. För hemsidor i WordPress rekommenderar vi tilläggen WP Super Cache eller W3 Total Cache. Med en egen VPS eller server hos oss kan man använda cache-lösningar såsom Varnish eller Memcached.
  • Jämför hastigheten med konkurrenterna. Kontrollera dina branschkollegors hemsidor och se alltid till att din hemsida är snabbare än alla andra. Detta är likaså en fördel i Google, som prioriterar snabba hemsidor.

Det finns givetvis även ytterligare saker man kan göra för att snabba upp sin hemsida. Läs gärna vår blogg för fler tips och kontakta oss för att komma igång med en snabb, stabil och framgångsrik e-handelslösning.

E-handelsreferenser

Ta inte bara våra ord på att FS Data är ett bra val för e-handlare.
Här följer lite citat från några av våra kunder, som driver e-handel, om oss och våra tjänster.

Har du också en e-handel hos oss och vill synas här? Kontakta oss gärna på marknad@fsdata.se.